علت آتش گرفتن سیم برق

فهرست مطالب
علت آتش گرفتن سیم برق

سیم‌های برق به خاطر عبور جریان زیاد، در صورت‌عدم بهره‌گیری از هادی قوی و یا بی‌کیفیت بودن عایق، همواره مستعد سوختگی و حتی آتش گرفتن، هستند. از همین رو، متاسفانه آتش گرفتن سیم و کابل‌های برق، اصلی‌ترین دلیل حوادث آتش‌سوزی در سطح کشور است. علت آتش گرفتن سیم برق می‌تواند ناشی از موارد متعددی باشد، اما برای پیشگیری از این موارد؛ کابل و سیم برق، باید برای ولتاژ و جریان عبوری، مناسب باشند و کیفیت ساخت بالایی داشته باشند؛ همچنین نکات ایمنی در سیم‌کشی رعایت شود و محل عبور سیم و کابل نسوز سیلیکونی نیز در معرض آسیب‌های فیزیکی قرار نداشته باشد. در ادامه به‌طور کامل درباره‌ی علت آتش گرفتن سیم برق و راه‌های جلوگیری آن، صحبت خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

برای خرید انواع سیم نسوز سیلیکونی و کابل های نسوز سیلیکونی میتوانید با کارشناسان آگر سیلیکون در تماس باشید که با استفاده از آنها احتمال آتش سوزی کاهش می یابد.

⭐⭐⭐⭐⭐

با یک مشاوره رایگان با کارشناسان آگر سیلیکون بهترین گزینه را انتخاب کنید!

۰۹۱۲۱۲۱۳۲۶۵ – ۰۹۱۲۶۹۳۱۳۶۴  – ۰۲۱۳۳۹۰۸۵۱۰

⭐⭐⭐⭐⭐

دلایل عمده آتش گرفتن سیم برق

علت آتش گرفتن سیم برق می‌تواند از به‌کارگیری سیم و تجهیزات بی‌کیفیت و غیراستاندارد، عدم تبحر برق‌کار و یا استفاده ناصحیح و… ناشی شود. به‌طور کلی علت آتش گرفتن سیم برق را در ۵ مورد زیر می‌توان تقسیم‌بندی کرد:
🔸 سیم‌کشی غیر اصولی توسط افراد غیرحرفه‌ای
🔸 عدم به‌کارگیری از تجهیزات کافی نظیر فیوزها و جعبه‌تقسیم و…
🔸 استفاده از وسایل برقی معیوب بدون استفاده از محافظ
🔸 اتصال چند وسیله الکتریکی با آمپر بالا به وسیله‌ی چندراهی‌ها به یک پریز
🔸 استفاده از سیم و کابل ضعیف و بی‌کیفیت در سیم‌کشی ساختمان

در ادامه به‌طور کامل به تشریح هر کدام از این موارد، می‌پردازیم.

دلایل عمده آتش گرفتن سیم برق

سیم‌کشی غیر اصولی توسط افراد غیرحرفه‌ای

نقشه سیم‌کشی ساختمان، انشعابات اصلی، فیوز، تابلو برق، پریزها و کلیدها، جعبه تقسیم و… همگی باید به درستی و با استفاده از تجهیزات مناسب، انجام گیرند. عدم رعایت کدهای ایمنی و سیم‌کشی‌های قدیمی، می‌تواند باعث بروز مشکل شود. عدم به‌کارگیری از تجهیزات کافی نظیر فیوزها و جعبه‌تقسیم و…
فیوزها و قطع‌کننده‌ها، در صورت ایجاد نوسانات شدید و اتصال کوتاه، با قطع کردن مدار، از آسیب رسیدن به تجهیزات و خطراتی چون سوختن سیم و تجهیزات و آتش‌سوزی، جلوگیری می‌کنند. انشعاب و تقسیم‌بندی صحیح جریان برق ورودی، می‌تواند از کشیدن آمپر خیلی بالا در یک سیم جلوگیری کند و به این صورت مانع از سوختگی و وقوع آتش شود.

استفاده از وسایل برقی معیوب بدون استفاده از محافظ

لوازم برقی معیوب که سیم‌کشی داخلی‌شان نقص دارد، خیلی از اوقات می‌توانند دلیل آتش سوزی باشند. اتصال کوتاه و یا ایجاد جرقه در این لوازم، می‌تواند مستقیما موجب آتش سوزی شود و یا اینکه موجب آسیب دیدن سیم کشی داخلی ساختمان و سوختن و آتش گرفتن سیم‌ها شوند.
اتصال چند وسیله الکتریکی با آمپر بالا به وسیله‌ی چندراهی‌ها به یک پریز
خیلی از افراد توجهی به این موضوع ندارند که هر چندراهی برق، توان خروجی محدودی دارد و به‌فرض اگر به یک چند راهی با توان نامی ۳۰۰۰ وات، همزمان اتو، سشوار و یک وسیله‌ی پرمصرف دیگر وصل شود؛ چند دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید که سیم‌های داخلی چندراهی دچار سوختگی و ذوب شدن شوند و خیلی از اوقات موجب اتصال و آتش سوزی هم می‌شوند. ضمن اینکه به‌طور کلی هر انشعاب برق ورودی به پریز، جریان انتقالی محدودی دارد و باید از وصل کردن چندین وسیله‌ی پر مصرف به یک پریز با سه راهی‌های متعدد، خودداری کرد.

استفاده از سیم و کابل ضعیف و بی‌کیفیت در سیم‌کشی ساختمان

آخرین و مهم‌ترین علت آتش گرفتن سیم برق، عدم به‌کارگیری از سیم و کابل و تجهیزات مناسب در سیم‌کشی ساختمان است. همان‌طور که می‌دانید سیم‌ها در ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شوند و سیم‌های ضخیم‌تر، توان انتقال جریان بالاتر را دارند. گاهی اوقات سازندگان یا مسئول برق‌کشی، برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، از سیم‌های ضعیف‌تر استفاده می‌کنند که نتیجه‌ی آن گرم شدن بیش از حد و سوختگی سیم در جریان مصرفی بالا خواهد بود.
علاوه بر ظرفیت سیم، جنس و کیفیت و روکش نیز در جلوگیری از آتش سوزی سیم‌های برق، تاثیر بسیاری دارد. به‌کارگیری از سیم‌های با کیفیت که قابلیت تحمل دماهای بالاتری را دارند، می‌تواند در مواقع لزوم، مانع از آتش گرفتن سیم شود. به طور کلی سیم و کابل‌های مورد استفاده در سیم کشی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:
🔸 سیم افشان
🔸 سیم خشک
🔸 سیم مفتول
🔸 کابل نسوز
🔸 سیم نایلونی
🔸 کابل زمینی
🔸 کابل شیلددار
🔸 کابل کواکسیال
استفاده از سیم و کابل مناسب در بخش‌های مختلف سیم کشی و اتصالات و همچنین برای مصرف کننده‌ها، جهت ممانعت از وقوع آتش سوزی، اهمیت بسیاری دارد.

علت آتش گرفتن سیم برق

⭐⭐⭐⭐⭐

خرید کابل اعلام حریق و اطلاع از کاربردها و ویژگی های آن

⭐⭐⭐⭐⭐

راه‌های جلوگیری از آتش گرفتن سیم و کابل برق

پس از معرفی علت آتش گرفتن سیم برق، نوبت به راهکارهای جلوگیری از آن می‌پردازیم:

کنترل تابلو و اتصالات برق

هر چند وقت یک بار سعی کنید جعبه اتصالات و فیوزها را کنترل کنید و در صورت داشتن اکسید، آن را برطرف کنید. همچنین اگر فیوز واحد یا یکی از فیوزهای داخلی هر چند وقت یک بار قطع می‌شود؛ نشان دهنده‌ی یک مشکل در سیم‌کشی یا یکی از مصرف کننده‌هاست. در صورتی‌که این مشکل از یک وسیله برقی و مصرف کننده باشد، می‌توانید با توجه به زمان استفاده از آن و قطع شدن فیوز، آن را تشخیص دهید. در غیر این صورت، از یک برق کار با تجربه بخواهید تا این مشکل را برطرف کند.

کنترل لوازم پر مصرف

لوازمی نظیر کولر گازی و بخاری برقی مصرف بسیار بالایی دارند و با کشیدن آمپر زیاد، فشار بالایی را به سیم‌ها تحمیل می‌کنند. به همین منظور بهتر است برای کولرهای گازی، جدا سیم کشی کنید. از اتصال بخاری برقی به چند راهی‌های برق خودداری کنید و آن را مستقیما به پریز وصل کنید. همچنین خیلی از بخاری‌های برقی غیراصولی ساخته می‌شوند و سیم‌کشی‌های داخلیشان در صورت استفاده‌ی مداوم چندین‌ساعته با تمام ظرفیت، دچار مشکل می‌شود و احتمال آتش سوزی دارد. برای همین منظور سعی کنید از بخاری‌های برقی معتبر استفاده کنید و زمان استفاده از آن را نیز کنترل نمایید.

استفاده از سیم و کابل نسوز

سیم‌ نسوز با دارا بودن روکش خاص و معمولا سیلیکونی، تا دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد، دچار مشکل نخواهند شد. به این ترتیب حتی در صورت کشیدن آمپر بالا و گرمای حاصل نیز تا مدت زمان قابل توجهی، هیچ مشکلی برای این سیم‌ها رخ نخواهد داد. به این ترتیب با ضریب اطمینان بالایی از وقوع آتش سوزی جلوگیری می‌کنند.

اشتراک گذاری
علت آتش گرفتن سیم برق
فهرست مطالب