سیم نسوز تک روکش

فهرست مطالب
سیم نسوز تک روکش

سیم‌ها و کابل‌ها در انواع متفاوت و برای کاربردهای گوناگون تولید می‌شوند؛ یکی از نمونه‌های با کاربری خاص، سیم‌های نسوز هستند. این نوع سیم‌ها با توجه به متریال به کار رفته و جنس روکش، مقاومت بالایی در برابر دماهای بالا دارد. سیم‌های نسوز خود در انواع مختلفی و با میزان مقاومت متفاوت، تولید و عرضه می‌شوند. محدوده‌ی دمایی متفاوت و میزان تحمل فشارهای مکانیکی از جمله خواص متفاوت این سیم‌ها است. سیم نسوز سیلیکونی در دو نوع تک و دو روکش تولید می‌شوند. سیم‌های دو روکش نسبت به سیم نسوز تک روکش، مقاومت دمایی بالاتری دارند؛ اما سیم‌های تک روکش با توجه به مقاومت کافی و قیمت مناسب‌تر، کاربرد گسترده‌ای دارند.

خصوصیات سیم نسوز تک روکش

خصوصیات سیم نسوز تک روکش

سیم نسوز تک روکش pvc کمترین مقاومت دمایی را در بین سیم‌های نسوز دارد و نهایتا تا دمایی در حدود ۱۵۰ الی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد، قابلیت کار را دارد. روکش سیم نسوز تک روکش عمدتا از جنس سیلیکون است و تا دمایی در حدود ۲۵۰ درجه‌ی سانتیگراد، مقاومت کافی دارند. اما مقاومت بالای دمایی تنها ویژگی این سیم‌ها نیست و به‌طور کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان ویژگی‌های اصلی سیم‌های نسوز تک روکش، ذکر کرد:

⚪ قابلیت تحمل دمایی تا ۲۵۰+ سانتی گراد
⚪ دارای سطح مقطع و تحمل ولتاژی مختلف
⚪ عدم انتقال شعله‌های آتش
⚪ عدم ایجاد گازهای سمی و هالوژن‌زا در هنگام آتش‌سوزی
⚪عدم ایجاد دود در هنگام حریق
⚪ انعطاف و شکل‌پذیری کافی

⭐⭐⭐⭐⭐

با یک مشاوره رایگان با کارشناسان آگر سیلیکون بهترین گزینه را انتخاب کنید!

۰۹۱۲۱۲۱۳۲۶۵ – ۰۹۱۲۶۹۳۱۳۶۴  – ۰۲۱۳۳۹۰۸۵۱۰

⭐⭐⭐⭐⭐

کاربرد سیم نسوز تک روکش

کاربرد سیم نسوز تک روکش

همان‌طور که از نام سیم‌های نسوز مشخص است، کاربرد این سیم‌ها در جاهاییست که احتمال حریق و دمای بالا، وجود دارد. سیم نسوز تک روکش که عمدتا با روکش سیلیکونی ساخته می‌شود و سیلیکون علاوه بر مقاومت بالا در برابر حرارت، مقاومت بسیار خوبی در برابر موادی نظیر روغن و اسید و آسیب‌های فیزیکی دارد. در ساخت لوازمی نظیر توستر، مایکروفر، بخاری‌های برقی، ساندویچ‌ساز و… که دمای کاری بالایی دارند، از سیم‌های نسوز استفاده می‌شود؛ اما اگر دمای جایی که سیم در آن قرار می‌گیرد، بالا هست، از سیم‌های نسوز دو روکشه استفاده می‌شود. بر حسب این‌که سیم در معرض چه دمایی قرار می‌گیرد، بایستی از سیم نسوز مناسب استفاده شود.

در ساختمان‌ها و صنایع خاص که دمای کارکرد بخش‌های مختلف و لوازم آن‌ها بالا هست نظیر کوره‌ها، پالایشگاه‌ها و… نیز استفاده از سیم‌های نسوز به جای سیم‌های معمولی، ضروری است. فراموش نکنید که سیم‌های نسوز خود دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند و سیم دو روکش و سیم‌های ضد حریق نیز علاوه بر سیم نسوز تک روکش وجود دارند و با توجه به قابلیت‌ها و مقاومت بیشتر، در شرایط دمایی بالاتر و مکان‌های حساس‌تر بایستی از این این موارد استفاده شود. روی هم رفته گرچه قیمت سیم نسوز تک روکش، کمی بالاتر از سیم‌های معمولی است، اما کاربرد آن‌ها در سیم‌کشی‌های ساختمان‌ها نیز خالی از لطف نیست و ضمن دوام کافی، در مواقع بروز خطر نیز دودهای خطرناک و سمی تولید نخواهند کرد.

خرید سیم نسوز تک روکش

در هنگام خرید سیم نسوز، همانند هر نوع سیم دیگر، در ابتدا بایستی با توجه به ولتاژ و جریان شبکه، از سیم مناسب استفاده شود. در این مورد اگر خودتان آشنایی کافی ندارید، مسئول برق‌کشی شبکه می‌تواند راهنماییتان کند. اگر هم برای تعمیر و تغییر سیم‌کشی وسایل برقی نیاز به سیم نسوز تک روکش دارید؛ می‌توانید با توجه به توان دستگاه، انتخاب نمایید. سیم نسوز در سایزهای ۲۵/۰.۵/۰.۷۵/۰.۱، ۵/۱ و… وجود دارد و بازه‌ی انتخابی وسیعی پیش رو دارد. پس از آن نوبت به دمای کارکرد سیم خواهید رسید؛ برای این منظور همان‌طور که توضیح دادیم، سیم‌های نسوز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدامشان مقاومت دمایی خاص خود را دارند که در مشخصاتشان ذکر می‌شود. قیمت سیم نسوز نیز با توجه به سطح مقطع و ظرفیت سیم، جنس و کیفیت عایق و تحمل دمایی آن، متفاوت خواهد بود.

 

خرید سیم نسوز تک روکش

سیم نسوز تک روکش pvc ارزانترین نوع سیم‌های نسوز است و سیم نسوز سیلیکونی با توجه به تحمل دمایی بیشتر و مقاومت فیزیکی سیلیکون، قیمت بیشتری دارد. اما اگر به قابلیت‌های خاص نظیر تحمل دمایی خیلی بالا تا ۴۰۰ و ۵۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد و مقاومت فیزیکی بالا و موارد دیگر چون‌عدم تداخل امواج نیز برای کاربری خود نیاز دارید؛ بایستی اقدام به خرید سیم نسوز دو روکش با روکش فایبرگلاس یا سیم‌های شیلددار احتیاج خواهید داشت که طبیعتا قیمت‌های بیشتری هم دارند.

جمع‌بندی

متاسفانه اتصالی وسایل برقی و سوختن سیم‌ها، دلیل بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در ساختمان‌هاست. این موضوع با به کارگیری از سیم‌های نسوز با مقاومت دمایی مناسب، قابل پیشگیری است؛ اما خیلی از افراد به خاطرعدم تمایل برای هزینه‌ی بیشتر یاعدم آگاهی، از این موضوع غافل می‌شوند. انتخاب و خرید سیم و کابل نسوز به علت اهمیتشان چه از نظر حفظ سلامت لوازم برقی و چه از نظر ایمنی، کار مهمی است؛ همان‌گونه که پیش‌تر هم در این مقاله اشاره کردیم؛ در تهیه‌ی سیم نسوز بایستی به کاربری، نوع یا محل استفاده از آن توجه نمود؛ چراکه عموما از سیم‌های نسوز برای مکان‌های حساس استفاده می‌شود. قیمت و کیفیت دو فاکتور اساسی در هر خریدی به شمار می‌روند و در مورد سیم نسوز نیز به‌خاطر کاربری خاص، حتما تمام توجه خود را معطوف قیمت نکنید.

اشتراک گذاری
سیم نسوز تک روکش
فهرست مطالب