کابل ضد حریق

فهرست مطالب
انواع کابل ضد آتش

کابل ضد حریق (کابل فایر رزیستنس (Fire Resistant)) یکی از پرکاربردترین وسایلی است که در حال حاضر برای سیم‌کشی تجهیزات مختلف الکتریکی از آن استفاده می‌کنند. در واقع استفاده از کابل مقاوم در برابر آتش به افزایش ایمنی ساختمان و کاهش تلفات جانی و مالی خواهد شد. خطر آتش‌سوزی خطری جدی و تهدید کننده است که ممکن است در همه ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی رخ داده و خسارات زیادی به بار بیاورد. با توجه به این خطر، استفاده از تجهیزات ضد حریق و کابل اعلام حریق اهمیت زیادی پیدا می‌کند. انواع مختلفی سیم و کابل مقاوم به حرارت و آتش وجود دارد و بعضی از آن‌ها را می‌توان در سیم‌کشی کلی ساختمان استفاده کرد، درحالیکه از بعضی سیم و کابل‌های مقاوم‌تر به منظور اتصال انواع سیستم‌های اعلام حریق و سنسورها استفاده می‌کنند.

این کابل در دسته‌بندی کابل‌های فشار ضعیف قرار می‌گیرد و در سیم‌کشی سیستم اعلام حریق، سیم‌کشی برق اضطراری و غیره از آن استفاده می‌شود. هادی این سیم‌ها، مفتول‌های مسی و یا آلومینیومی می‌باشد که با یک شیلد محکم و غیرقابل اشتعال از جنس سیلیکون نسوز (کابل نسوز سیلیکونی) و پلیمر ترموپلاست و فاقد مواد هالوژن دار پوشیده شده است، همچنین کابل فایر رزیستنس (Fire Resistant) ممکن است تک رشته، دو، سه و یا چهار رشته باشد.

برخلاف تصور رایج، کابل ضد حریق (کابل فایر رزیستنس (Fire Resistant)) غیر قابل اشتعال است و نه نسوز. این کابل‌ها با عایق‌هایی از جنس‌های متفاوت و با میزان تحمل دمایی گوناگون ساخته می‌شوند و برای مصارف مختلف، کاربرد دارند. از ویژگی‌های خوب این نوع کابل این است که مانع از انتشار آتش‌سوزی شده و در شرایط آتش‌سوزی همچنان عملکرد خود را حفظ می‌کند. همین ویژگی باعث می‌شود تا در صورت ایجاد آتش‌سوزی همچنان سیستم اعلام حریق کار کرده و اعضای ساختمان را از آتش‌سوزی آگاه کند. از دیگر ویژگی‌های خوب کابل ضد حریق این است که در صورت سوختن، دود زیاد و غلیظ تشکیل نمی‌دهد و همین مانع از خفگی با دود می‌شود. عدم تشکیل دود غلیظ باعث می‌شود تا در شرایط آتش‌سوزی راه خروج و سایر تجهیزات اضطراری با چشم دیده شوند. این کابل‌ها ویژگی‌های خوب فراوانی دارند که در زیر به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم و برای خرید انواع سیم نسوز سیلیکونی و کابل نسوز سیلیکونی میتوانید با فروشگاه آگر سیلیکون در تماس باشید.

🔶 کابل ضد حریق دارای محافظ نسوز هستند.
🔶 عدم تولید گازهای سمی و هالوژن
🔶 مقاومت بالا در برابر تغییرات دما؛ به طوری که دمایی بین منفی ۶۰ الی ۲۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کنند.
🔶 انعطاف‌پذیری این نوع کابل بالا است.
🔶 مقاومت در برابر جریان برق شدید و انواع اشعه‌های آسیب رسان همچون گاما، ایکس، فرابنفش و غیره.
🔶 مناسب برای مصرف در مراکز پزشکی و صنایع غذایی چراکه جنس آن مانع از رشد قارچ‌ها می‌شود.

 

همچنین بخوانید : علائم اختصاری کابل اعلام حریق

 

 

خرید کابل ضدحریق

 

انواع کابل ضد آتش

کابل فایر رزیستنس (Fire Resistant) به چند دسته تقسیم می‌شوند که هرکدام ویژگی و کاربرد خاص خود را دارند.

🔶 کابل ابزار دقیق: از جمله کابل‌های مقاوم در برابر آتش است که برای انتقال و پردازش انواع داده‌ها و در سیستم‌های کنترلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل شیلد دار بوده و در برابر انواع ضربات مکانیکی مقاومت کرده و تحت تاثیر سیگنال و نویزهای اضافی قرار نمی‌گیرد.

🔶 کابل کنترل: یکی دیگر از کابل‌های ضد آتش که برای انتقال سیگنال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل شیلد دار بوده و پوشش محافظتی آن از جنس سیلیکون و ترموپلاست می‌باشد.

🔶 کابل قدرت: از انواع دیگر کابل‌های ضد آتش می‌باشند که برای انتقال ولتاژهای بالا از آن استفاده می‌شود. عمده کاربرد این کابل در نیروگاه‌های انتقال برق و تابلوهای توزیع برق می‌باشد. این کابل‌ها علاوه بر مقاومت در برابر جریان‌های بالا، در برابر جرارت و آتش‌سوزی هم مقاومت بالایی دارند.

🔶 کابل اعلام حریق: یکی از پرکاربردترین کابل‌ها که جز اصلی سیستم‌های اعلام حریق است همین کابل اعلام حریق می‌باشد. این کابل از چندین لایه محافظتی تشکیل شده است که با وجود حرارت بالا و آتش سوزی، مقاومت کرده و عملکرد خود را به خوبی حفظ می‌کنند.

🔶  یکی از مهم‌ترین انواع کابل‌های ضد آتش کابل جرقه زن نام دارد که برای انتقال جریان از محلی با ولتاژ بالا استفاده می‌شود. این نوع کابل هم به دلیل اهمیت بسزایی که دارد با استفاده از فناوری کابل‌های نسوز و به صورت مقاوم ساخته شده است.

کابل مقاوم در برابر حریق، کابل مقاوم در برابر آتش و کابل مقاوم در برابر شعله و کابل فایر رزیستنس (Fire Resistant) نام‌هایی هستند که ممکن است همگی به عنوان نام کابل ضد حریق استفاده شوند؛ این درحالی است که این کابل‌های مختلف دارای تفاوت اصلی در ویژگی‌های خود بوده و هرکدام کاربرد خاص خود را دارند.

⭐⭐⭐⭐⭐

با یک مشاوره رایگان با کارشناسان آگر سیلیکون بهترین گزینه را انتخاب کنید!

۰۹۱۲۱۲۱۳۲۶۵ – ۰۹۱۲۶۹۳۱۳۶۴  – ۰۲۱۳۳۹۰۸۵۱۰

⭐⭐⭐⭐⭐

انواع کابل ضد حریق

 

کابل‌های مقاوم در برابر حرارت

کابل مقاوم در برابر حرارت در برابر دماهای بالا به خوبی مقاومت کرده و عملکرد خود را حفظ می‌کنند اما در برابر آتش‌سوزی ممکن است نتوانند عملکرد خود را انجام دهند. در واقع این کابل تا زمانی عملکرد مناسبی دارد که ذوب نشده باشد و از این مدل بیشتر برای سیم‌کشی ساختمان‌ها استفاده می‌شود و دمایی بین ۷۰ الی ۱۲۰ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند. این نوع کابل‌ها عمدتا از جنس XLPE ساخته می‌شوند.

کابل‌های مقاوم در برابر حریق

این مدل کابل نسوز در برابر دما و حرارت مقاوم بوده اما مانع از گسترش شعله آتش نمی‌شوند و پس از مدتی ممکن است خود کابل هم آتش گرفته و بسوزد و به این صورت باعث گسترش هرچه بیشتر آتش‌سوزی شود. برای این کابل‌ها استانداردهای خاصی وجود دارد و بر اساس این استانداردها، میزان مقاومت به دما و مدت زمانی که در برابر این دما مقاومت می‌کنند تعیین می‌شود. دلیل اصلی مقاومت دمایی بالای این کابل‌ها، نوع روکش آن‌هاست که به‌جای عایق pvc از عایق جنس سیلیکونی برای ساختشان استفاده می‌شود. سیلیکون تا دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد، به‌خوبی مقاوم است و عملکرد خود را حفظ می‌کند. علاوه‌بر این، این نوع کابل‌ها انعطاف‌پذیری و مقاومت فیزیکی قابل قبولی هم دارند.

کابل‌های مقاوم در برابر شعله

کابل‌های مقاوم در برابر شعله که با عنوان کابل بازدارنده هم شناخته می‌شوند، علاوه بر مقاومت بالا در برابر حرارت، مانع از انتشار آتش‌سوزی می‌شوند. این نوع کابل با خاموش شدن شعله آتش خودبخود خاموش شده و این یکی از مهم‌ترین مزایای کابل مقاوم در برابر شعله است. برای مقاومت دمایی بیشتر، این کابل‌ها عمدتا دو روکش دارند؛ روکش دوم که از جنس فایبرگلاس یا اصطلاحا ابریشمی است، مقاومت حرارتی بالایی به این کابل‌ها می‌بخشد و کابل‌های دوروکش نسوز، در دمای بیش از ۲۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز عملکرد خود را تا مدت زمان مشخصی حفظ می‌کنند. برای همین منظور، برای سیم‌کشی سیستم‌های اعلام حریق، استفاده از این کابل‌ها توصیه می‌شود.

به طور کلی ساختار کابل ضد حریق دارای چند بخش است که به صورت مختصر به آن می‌پردازیم.
🔶 هادی: این بخش هدایت جریان الکتریکی را برعهده دارد و اغلب از جنس مس می‌باشد.
🔶 نوار میکا: این نوار درون لایه‌های مختلف کابل قرار می‌گیرد و در هنگام آتش‌سوزی از اتصالی ناشی از چسبیدن فاز و نول جلوگیری می‌کند.
🔶 روکش: یکی از اجزای اصلی کابل ضد حریق می‌باشد و اکثرا از جنس سیلیکون و فایبرگلاس است که بسیار مقاوم می‌باشد.
🔶 شیلد: شیلد لایه‌ای دیگر در اطراف کابل‌های مقاوم در برابر حریق است که وظیفه آن گرفتن نویزهای اضافی می‌باشد.

اشتراک گذاری
انواع کابل ضد آتش
فهرست مطالب