همه چیز درمورد مواد اولیه سیم و کابل

فهرست مطالب
همه چیز درمورد مواد اولیه سیم و کابل

اگر تولید کننده انواع سیم و کابل هستید یا به طریقی با سیم و کابل ها سروکار دارید و از آنها استفاده میکنید، این مقاله که با عنوان همه چیز درمورد مواد اولیه سیم و کابل است، میتواند برایتان مفید باشد و اطلاعات دقیقی در مورد ساختار سیم و کابل ها و اینکه از چه موارد اولیه ای برای تولید آنها استفاده میشود، در اختیارتان قرار میدهد.

همانطور که میدانید سیم و کابل ها انواع مختلفی دارند از سیم افشان، کابل کولری، کابل آنتن و … گرفته تا موارد تخصصی تر مانند کابل نسوز سیلیکونی، همگی ساختار مشابهی دارند و از دو قسمت اصلی تحت عنوان هادی و روکش تولید میشوند که مواد اولیه به کار رفته در این دو بخش باعث شده انواع مختلفی از سیم و کابل در بازار موجود باشد که هر کدام به صورت تخصصی مورد استفاده قرار میگیرد.

با ما تا انتها این مقاله همراه باشید تا مواد اولیه برای تولید سیم و کابل را به شما معرفی کنیم و در انتها شما را با سیلیکون که یکی از مهمترین مواد اولیه برای تولید سیم نسوز سیلیکونی، کابل نسوز سیلیکونی و کابل اعلام حریق است، آشنا کنیم.

همه چیز درمورد مواد اولیه سیم و کابل

انواع هادی در سیم و کابل

هادی یا همان رسانا مهمترین بخش هر سیم و کابل است که معمولا یکی از فلز های مس یا آلومینیوم است ، هر دو فلز برای تولید سیم وکابل مورد استفاده قرار میگیرند و از پر مصرف ترین مواد اولیه برای تولید سیم و کابل هستند که هر کدام از آنها مزایا و معاب خود را دارند و باید برای انتخاب سیم و کابل با هادی مناسب از یک کارشناس متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید.

در مورد هادی های به کار رفته در سیم و کابل ها باید بدانید که برخی از یک سیم با ضخامت زیاد ساخته میشوند و برخی دیگر از بهم تابیده شدن چندین سیم به هم، که تک سیم ها معمولا انعطاف کمتری دارند و هر کدام برای کاربری های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

انواع هادی در سیم و کابل

استفاده از فلز آلومینیوم به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

برای تولید سیم و کابل های سبک و در عین حال مستحکم از آلومینیوم استفاده میشود و همچنین سیم هایی که از آلومینیوم در ساختارشان استفاده شده قیمت مناسب تری دارند اما باید بدایند که سیم و کابل های آلومینیومی هدایت حرارت بالایی دارند و به سرعت گرم میشوند و در صورتی که چند بار خم شوند احتمال شکستن آنها وجود دارد و همچنین در برخورد با هوا به سرعت اکسید میشوند .

استفاده از فلز آلومینیوم به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

استفاده از فلز مس به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

مس بهترین هادی برای جریان الکتریکی است و در عین حال مقاومت بالایی در برابر اکسید شدن دارد و همچنین قدرت و استحکام آن به نسبت هادی های آلومینیومی بیشتر است اما ایراد آن  این است که قیمت بالایی دارد و وزن آن بیشتر از سیم و کابل های آلومینیومی است.

استفاده از فلز مس به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

انواع روکش های سیم و کابل

در ادامه بررسی ساختار و مواد اولیه تولید سیم و کابل به سراغ مواد اولیه ای که برای تولید روکش سیم و کابل ها مورد استفاده قرار میگیرید میرویم که در این زمینه تنوع مواد اولیه برای روکش سیم و کابل ها بیشتر بوده و شامل انواع لاستیک ها، پی وی سی، LSZH، PTFE، PUR، پلی اتیلن و سیلیکون میشود.

انواع روکش های سیم و کابل

استفاده از پی وی سی به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

سیم و کابل هایی که از روکش پی وی سی در تولید آنها استفاده میشود معمولا برای جریان های کم ولتاژ مورد استفاده قرار میگیرند که کاربرد آنها در حوزه های ساختمانی و خودرو است و برای مصارف  فشار قوی به هیچ عنوان توصیه نمیشوند، این پوشش ها عایق خوبی برای الکتریسیته هستند اما مقاومت پایینی در برای خمش و نور آفتاب دارند اما با توجه به قیمت مناسبشان استفاده از آنها رایج است.

استفاده از پی وی سی به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

استفاده از  پلی اتیلن (PE) به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

این پلیمر نیمه کریستالی از مقاومت بالایی در برابر ضربه و مواد شیمیایی برخوردار است و به راحتی اکسید نمیشود به همین دلیل میتواند مواد اولیه خوبی برای تولید انواع سیم و کابل ها باشد، استفاده از این ماده برای تولید سیم و کابل های خانگی و مخابراتی رایج است و یکی از محبوب ترین مواد اولیه برای تولید سیم و کابل است.

استفاده از  پلی اتیلن (PE) به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

استفاده از  PUR به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

PUR یک پلیمر مقاوم در برابر مواد شیمایی است که تحت عنوان پلی‌اورتان شناخته میشود، از مهمترین خصوصیات این پلیمر میتوان به مقاومت آن در برابر رشد میکرواُرگانیسم‌های مختلف مانند باکتری‌ها اشاره کرد و برای محیط هایی که بهداشت و سلامت اولویت هستند مانند بیمارستان ها و رستوران ها، استفاده از سیم و کابل هایی با روکش PUR توصیه میشود، از دیگر ویژگی های این ماده ارزشمند میتوان به مقاومت آن در برابر حرارت اشاره که بازه 40- و 125+ بازه تحمل حرارت آن است و در ضمن در صورت آتش گرفتن آلاینده و مواد مضر تولید نخواهد کرد.

استفاده از  PUR به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

استفاده از  سیلیکون به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

امروزه اهمیت استفاده از سیم و کابل های نسوز در سیم کشی ساختمان ها، مراکز اداری، درمانی و حتی لوازم برقی بسیار فراگیر شده و جالب است بدانید که سیم و کابل های نسوز از روکش های سیلیکونی استفاده میکنند که میتوانند به راحتی تا 250 درجه سانتی گراد مقاومت کنند، ساختار مولوکولی سیلیکون به گونه ایست که در برابر حرارت های مستقیم و غیر مستقیم مقاومت میکند که البته با استفاده از هادی مسی قلع‌اندود و عایق اولیه سیلیکون به همراه پوششی از جنس فایبرگلاس میتوان مقاومت سیم و کابل های نسوز سیلیکونی را تا 750 درجه سانتی گراد افزایش داد.

استفاده از  سیلیکون به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

استفاده از PTFE به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

سیم و کابل هایی که از PTFE در تولید روکش آنها استفاده میشود به عنوان سیم های تفلونی در بازار شناخته میشوند که علت این نامگذاری مقاومت بالای این مواد در برابر حرارت است و سیم و کابل هایی که با روکش PTFE تولید میشوند به نوعی نسوز بوده و استفاده از آنها در صنایع شیمایی و متالوژی بسیار رایج است، در مورد کابل ها و سیم های روکش PTFE باید بدانید که بازه  مقاومت دمایی آنها گسترده است و حتی در برابر سرمای شدید از خود مقاومت نشان داده و به راحتی فرسوده نخواهند شد به همین دلیل برای محیط های سرد که امکان استفاده از کابل هایی با روکش pvc نیست، استفاده از کابل هایی با روکش PTFE توصیه میشود.

استفاده از PTFE به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

استفاده از LSZH به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

LSZH مخفف Low Smoke Zero Halogen است که به عنوان یک ماده بی خطر در هنگام آتش سوزی تلقی میشوند، در مورد سیم و کابل هایی با روکش LSZH باید بدانید که در هنگام سوختن دود و مواد مضر و سمی مانند هالوژن تولید نمیکنند و به همین دلیل لازم است در محیط هایی که تجمع افراد زیاد است مانند برج‌ها، فضاها و مراکز اداری یا تجاری بزرگ و مکان‌های عمومی از این نوع سیم و کابل ها استفاده شود تا در هنگام آتش سوزی خطر کمتری جان افراد را تهدید کنند و میزان مسمومیت در اثر آتش سوزی را به حداقل برساند.

استفاده از LSZH به عنوان مواد اولیه تولید سیم و کابل

مواد اولیه سیم و کابل های نسوز

در مجموعه آگر سیلیکون برای تولید سیم و کابل های نسوز از دو ماده اصلی تحت عنوان مس و سیلیکون استفاده میشود، البته از سایر روکش ها مانند قلع و فایبرگلاس هم برای افزایش مقاومت سیم و کابل در برابر حرارت میتوان استفاده کرد، در ادامه بیشتر در مورد جزییات مواد اولیه ساخت سیم و کابل های نسوز صحبت خواهیم کرد.

مس مهمترین هادی برای تولید سیم و کابل نسوز

فلز مس یکی از عناصر شیمیایی با نماد CU و فلزی با رسانایی الکتریکی ،بالا، نرم و انعطاف پذیر می باشد که اصلی ترین ماده اولیه برای تولید سیم و کابل های نسوز تلقی میشود.

مس با رسانایی ۱۰۰ و باتوجه به قیمت مناسب آن نسبت به نقره و طلا توانسته صدر نشین جدول فلزات باشد؛ سطح مقطع مسها با توجه به کاربرد آنها متفاوت می باشد. با افزایش سطح مقطع ، مقاومت اهمی کمتر شده و قدرت رسانایی و انتقال جریان بیشتر می شود. اغلب مس را با رنگ طبیعی خود مس قرمز رنگ می شناسند. میتوان برای جلوگیری از اکسیده شدن این فلز از لایه قلع یا نقره برای محافظت از آن استفاده کرد.

مس مهمترین هادی برای تولید سیم و کابل نسوز

سیلیکون مهمترین ماده برای تولید سیم و کابل نسوز

لاستیک سیلیکون به طور کلی از سیلیکون، اکسیژن و مقداری هیدروژن و کربن ساخته شده است که تحمل دمایی حداقل 60 – الى 250+ را دارا می باشد و به عنوان اصلی ترین ماده اولیه برای روکش سیم و کابل های نسوز مورد استفاده قرار میگیرد. لاستیک سیلیکون در مقایسه با مواردی همچون لاستیک طبیعی، نئوپرون یا پلی وینیل کراید ( PVC ) دارای مقاومت عالی در برابر گرما نور UV مواد شیمیایی، ازن و غیره می باشد.

طول عمر لاستیک سیلیکونی بسته به روش پخت شکل آن و عوامل دیگر متفاوت است ولی حداقل ماندگاری آن ۲۰ سال می باشد که اگر با ترکیباتی مثل پروکساید و یا پلاتین پخته شده باشد طول عمر آن را حداقل تا ۴۵ سال افزایش می دهد. تجزیه لاستیک سیلیکونی تا ۵۰۰ سال به طول می انجامد و آن را به محصولی با ماندگاری طولانی تبدیل می کند.

سیلیکون مهمترین ماده برای تولید سیم و کابل نسوز

اشتراک گذاری
همه چیز درمورد مواد اولیه سیم و کابل
فهرست مطالب