علائم اختصاری کابل اعلام حریق

فهرست مطالب
علائم اختصاری کابل اعلام حریق

سیم‌ها و کابل‌های خریداری شده استاندارد؛ بر روی بدنه خود دارای علائمی به صورت حروف و اعداد هستند که از سمت کارخانه تولید کننده بر روی آن‌ها چاپ یا درج شده است. این علائم حاوی اطلاعات خاصی در مورد مشخصات و ویژگی‌های آن سیم نسوز سیلیکونی و کابل نسوز سیلیکونی برای مصرف بهتر استفاده‌کنندگان هستند؛ تا این افراد بتوانند محصول مورد نیاز خود را دقیقا بر اساس نوع کاربری یا نوع نیاز تهیه کنند. بر همین اساس می‌توان گفت که مثلا علائم اختصاری کابل اعلام حریق درج شده روی بدنه آن؛ با علائم اختصاری کابل خودنگهدار یا کابل‌های دیگر متفاوت است که باعث تمایز کابل نسوز سیلیکونی از سایر کابل‌ها می‌شود.

از آن‌جایی‌که امروزه طیف بسیار گسترده‌ای از انواع محصولات سیم و کابل با ویژگی‌های متعدد کاربری تولید می‌شوند؛ وجود این علائم اختصاری حک شده بر روی بدنه این محصولات کمک می‌کند تا مصرف‌کنندگان این کالاها؛ انتخاب نادرست یا نامناسب نداشته باشند. زیرا سیم و کابل به خودی خود یک محصول ایمنی محسوب شده و هر گونه اشتباه در انتخاب سیم و کابل مورد نیاز؛ به تنهایی فقط یک اشتباه محسوب نمی‌شود و می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

 

همچنین بخوانید : میزان آسیب پذیری کابل اعلام حریق در برابر حرارت

 

از همین‌رو بایستی تاکید کرد که علائم اختصاری کابل اعلام حریق یا سایر کابل‌ها در واقع مشخص کننده ساختار محصول مورد نظر است و توجه و دقت به آن از این حیث بسیار حیاتی است؛ زیرا به کارگیری آن باعث می‌شود که مثلا به جای کابل قدرت یا اعلام حریق از کابل تلفن دو زوج استفاده نکرده یا مثلا کابل فیبر نوری را به جای کابل کواکسیال به کار نگیریم. کابل‌های اعلام حریق در صنعت الکتریسته به لحاظ حساسیت و ایمنی مصرف بسیار حائز اهمیت هستند؛ در واقع این کابل‌ها از دسته کابل‌هایی هستند که بایستی قابلیت تحمل حرارت مستقیم شعله‌های آتش در یک دوره زمانی خاص را داشته باشند؛ میزان این درجه حرارت و بازه زمانی تحمل کابل؛ با توجه به استانداردهای بین المللی برای کابل‌های مختلف متفاوت است.

بر روی این مدل از کابل‌ها نیز مانند سایر کابل‌ها علائم اختصاری کابل اعلام حریق درج شده است که آشنایی با این کدها و علائم اختصاری در زمان خرید این کابل‌ها می‌تواند ایمنی مصرف این دسته از کابل‌ها را بعدا در مکان‌های مورد استفاده بالا ببرد. بر همین اساس در مقاله پیش‌رو تلاش می‌کنیم برای آشنایی بیشتر فروشندگان و مصرف‌کنندگان سیم و کابل؛ به معرفی تعدادی از این علائم اختصاری استاندارد شده در قالب جداول و چند مثال بپردازیم.

علائم کابل اعلام حریق

لایه‌های تشکیل دهنده سیم و کابل

علائم اختصاری کابل اعلام حریق یا انواع سیم و کابل با کاربری‌های متفاوت دیگر؛ بر اساس معیارهای وابسته به استانداردهای جهانی یا بین المللی مطرح در این حوزه تعیین می‌شود. به عنوان مثال در هیچ کجای جهان علامت اختصاری درج شده بر روی بدنه یک کابل با رسانای مسی با علامت اختصاری کابل دارای رسانای آلومینیومی قطعا یکسان نیست. این استانداردها علاوه بر رسانای کابل؛ در برگیرنده ساختار لایه‌های مختلف کابل، تعداد رشته‌های موجود در سیم، سطح مقطع و نهایتا ولتاژ نامی سیم و کابل مورد نظر است. لازم به ذکر است که ساختمان سیم و کابل‌های مورد بحث؛ از بیرون به قسمت داخل متشکل از لایه‌های متعددی هستند که هر کدام باز بر اساس استانداردها و فاکتورهای رعایت شده در تولید و همچنین نوع کاربری متفاوت خواهند بود. به طور کلی ساختار اغلب کابل‌ها و سیم‌های برق شامل روکش بیرونی، عایق میانی، روکش جدا کننده، قطعه‌ای به نام آرمور (در بعضی از انواع کابل‌های خاص استفاده می‌شود) حفاظ یا شیلد، هادی و عایق رسانا است. در این موارد حتما استثناهایی هم وجود دارد که ممکن است مثلا بعضی از سیم‌ها و کابل‌های تولیدی بر اساس نوع مصرف دارای لایه‌های اضافی دیگری نیز باشند؛ یا این‌که ساختار در کل ساده‌تری داشته باشند و حتی گاهی تعداد لایه‌های تشکیل دهنده آن‌ها از موارد ذکر شده هم محدودتر باشد که البته این مدل از سیم و کابل‌ها در مکان‌هایی قابل استفاده هستند که حساسیت ایمنی زیادی نداشته باشند و یا موارد استفاده از آن‌ها ساده‌تر و محدود است.

🔥  مشاوره رایگان با کارشناسان آگر سیلیکون جهت انتخابی مطمئن 🔥

۰۹۱۲۱۲۱۳۲۶۵ 📞  ۰۹۱۲۶۹۳۱۳۶۴ 📞   ۰۲۱۳۳۹۰۸۵۱۰ 📞

انواع علائم اختصاری سیم و کابل

هنگام بررسی کابل‌ها به لحاظ علائم اختصاری کابل اعلام حریق یا کابل‌های دیگر بایستی از سمت چپ به راست حروف انگلیسی به کار گرفته شده در بدنه کابل را مد نظر قرار داد. بر این اساس حرف اول این علائم نشان دهنده جنس هادی به کار گرفته شده در کابل است که ایفای نقش کارکرد اصلی کابل یعنی رسانایی آن‌را بر عهده دارد. حرف دوم این علائم جنس عایق کابل را مشخص می‌کند و بیان‌گر این مطلب است که کارایی عایق کابل بر اساس نوع جنس آن برای محافظت از هادی کابل چقدر است. حرف سوم مشخص کننده جنس غلاف سیم و کابل است. حرف چهارم مشخص کننده جنس روکش نهایی استفاده شده در بعضی از سیم‌ها و کابل‌های اعلام حریق است.

 

 

 

جدول علائم اختصاری سیم و کابل

در این قسمت از مقاله پیش‌رو سعی می‌کنیم تعدادی از علائم اختصاری کابل اعلام حریق یا کابل‌های دیگر را که بر روی بدنه آن‌ها درج شده است؛ بررسی نموده و از این کدها یا علائم اختصاری رمزگشایی نماییم. این علائم و کدها بیان‌گر خصوصیات ذاتی و کاربری این دسته از سیم‌ها و کابل‌ها هستند و قطعا آشنایی با این کدها و علائم اختصاری؛ تنها به فروشندگان این کالاها محدود نمی‌شود و لازم است که مصرف‌کنندگان هم به لحاظ اهمیت ایمنی این کالاهای حساس؛ نسبت به آشنایی و یادگیری این کدها اقدام نمایند. لذا به منظور سهولت یادگیری؛ این کدها و علائم اختصاری کابل اعلام حریق و سایر کابل‌ها را در جداول ذیل قرار داده‌ایم.

کدهای کابل یا علائم اختصاری مفهوم کدهای کابل یا علائم اختصاری کدهای کابل یا علائم اختصاری مفهوم کدهای کابل یا علائم اختصاری
Yv جنس PVC تقویتی re مفتول تک رشته‌ای گرد
Yu جنس PVC تاخیری شعله Q جنس بافت سیم فولادی
Y2 جنس پلی اتیلن O سیم و کابل مقاوم به روغن
Y جنس PVC NA سیم یا هادی آلومینومی
X11 جنس پلی اورتان شبکه‌ای N سیم یا هادی مسی
X2 جنس پلی اتیلن شبکه‌ای MZ روکش آلیاژی سربی
X جنس PVC شبکه‌ای M روکش سربی
t کابل و سیم ضد موریانه L روکش آلومینیومی نرم
SL کابل افشان کنترل KL غلاف آلومینیومی
K غلاف سرب A روکش الیاف گیاهی
H پلیمر هالوژن فری ضد شعله f علامت اختصاری افشان
G3 لاستیک ایلن پروپیلن F نوار طولی ضد آب
G2 لاستیک سیلیکونی e نوع هادی مفتولی
G عایق پلاستیکی D محافظ مارپیچ مسی
C محافظ بافت سیم مسی b دارای زره

در جدول فوق تعدادی از مشخصات و علائم اختصاری کابل اعلام حریق و سایر سیم‌ها و کابل‌های مصرفی بر اساس کدهای اختصاری درج شده در بدنه آن‌ها آورده شده است. برای دسترسی به اطلاعات تکمیلی‌تر می‌توانید از جدول ذیل نیز بهره بگیرید.

جدول علائم اختصاری سیم و کابل

انواع کابل بر اساس علائم اختصاری

تا به این‌جای مقاله با تعدادی از علائم اختصاری کابل اعلام حریق یا سایر کابل‌ها و ویژگی‌های ساختاری آن‌ها بر اساس کدهای درج شده در بدنه این کابل‌ها آشنا شدیم. لازم به ذکر است که از کنار هم قرار دادن هر یک از این کدها یا علائم اختصاری؛ ساختار کابل مورد نظر از نوع عایق، جنس هادی، جنس تشکیل دهنده اجزای کابل و ویژگی‌های اضافی هر سیم و کابل به دست می‌آید. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد؛ در خرید و فروش کابل متناسب با نوع نیاز و مصرف؛ این علائم نقش ویژه‌ای بر عهده دارند.

 

براساس همین اصل به معرفی چند نمونه از این کابل‌ها بر اساس نوع این علائم اختصاری می‌پردازیم:

آشنایی با کابل nayy

این کابل یکی از انواع پر مصرف کابل‌های استفاده شده در صنعت برق است. به منظور آشنا شدن با نوع و محل مصرف این کابل؛ کافی است علائم اختصاری مربوط به آن‌را در جداول مربوط به علائم اختصاری کابل اعلام حریق و سایر کابل‌ها ردیابی کنیم. به عنوان مثال دو حرف اول این کابل با نشان na بیان‌گر نوع و جنس هادی این کابل است که از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است. دو حرف بعدی هم نشان دهنده عایق کابل و غلاف آن است که هر دو از PVC ساخته شده‌اند. بنابراین کابل nayy یک کابل آلومینیومی با روکش PVC است که در صنعت کاربری‌های گسترده‌ای دارد و موارد مصرف متناسب با این نوع کابل بسیار زیاد است.

آشنایی با کابل n2xy

به منظورحدس ساختار این کابل و نوع مصرف آن؛ باز لازم است که به جدول مربوط به علائم اختصاری کابل اعلام حریق و سایر کابل‌ها مراجعه کرده و به خوانش کدها بپردازیم. منظور از حرف N در واقع همان هادی یا رسانای کابل است که از جنس آلیاژ مس انتخاب شده است. با مراجعه به جدول علائم اختصاری کابل اعلام حریق مفهوم X۲ بیان کننده جنس عایق است که از نوع پلی اتیلن شبکه‌ای یا کراسلینگ ساخته شده است. حرف آخر هم نشان دهنده نوع عایق به کار گرفته شده در ساختمان کابل؛ یعنی PVC است. لازم به ذکر است که این نوع کابل از دسته کابل‌های قدرت است که تنها از نظر جنس عایق به کار گرفته شده در ساختمان کابل با کابل پر مصرف nayy تفاوت دارد.

آشنایی با کابل nyaf

علائم اختصاری این کابل با توجه به جدول علائم اختصاری کابل اعلام حریق و سایر کابل‌ها مشخص می‌کند که این کابل در ساختمان خود دارای هادی مسی است که با کد N مشخص می‌شود؛ ضمنا علامت اختصاری Y در ساختار این کابل بیان کننده جنس عایق به کار گرفته شده در این کابل است که از جنس PVC انتخاب شده است. دو حرف آخر این کابل به ما می‌گوید که هادی مسی این کابل از نوع رشته‌ای است که در صنعت برق به افشان هم معروف است. از همین‌رو علامت اختصاری nyaf مشخص کننده کابل‌های افشان است که البته این دسته از کابل‌ها با دو علامت اختصاری دیگر از جمله H05V-K، H07V-K نیز قابل شناسایی هستند.

انواع علائم اختصاری سیم و کابل

علائم اختصاری مربوط به رنگ کابل‌ها

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد کابل‌ها دارای انواع بسیار متنوعی هستند و علاوه بر نوع مصارف و کاربری به لحاظ شکل ظاهری مثل سطح مقطع و تعداد رشته‌ها داخل ساختار کابل هم با هم تفاوت‌های عمده‌ای دارند. این ویژگی‌ها نیز دارای علائم اختصاری مربوط به خود هستند که شناسایی این علائم اختصاری و کدهای مربوطه می‌تواند به مصرف‌کنندگان در انتخاب مناسب‌ترین نوع کابل کمک شایانی نماید.

لازم به ذکر است که کابل‌ها به لحاظ نوع شکل ظاهری دارای دو دسته گرد و مثلثی هستند؛ این علائم اختصاری کابل اعلام حریق و سایر کابل‌ها به صورت ذیل است:
🔶حروف اختصاری مربوط به کابل گرد r و کابل مثلثی s است.
🔶 حروف اختصاری مربوط به کابل‌های دارای رسانای مفتولی حرف e است.
🔶 حروف اختصاری مربوط به کابل‌های دارای رساناهای افشان با حرف m بر روی بدنه درج شده است.
🔶 برای جلوگیری از اشتباه در تشخیص نوع کابل‌های دارای رشته‌های بالا و همین‌طور طیف گسترده انواع کابل‌های تولیدی؛ عایق هر رشته با رنگ‌های متفاوت بر طبق استاندارد ملی ایران و VED0271 آلمان طراحی می‌شود.

در جدول ذیل؛ رنگ‌بندی کابل‌ها برای آشنایی بیشتر آورده شده است:

تعداد رشته های کابل رنگ عایق سیم‌های کابل بدون ارت رنگ عایق سیم‌های کابل با ارت
تک سیم مشکی
دو سیم مشکی – آبی
سه سیم مشکی- آبی- قهوه‌ای سبز و زرد- آبی- قهوه‌ای
چهار سیم مشکی- آبی- قهوه‌ای – مشکی سبز و زرد- آبی- قهوه‌ای- مشکی
پنج سیم مشکی – آبی – قهوه‌ای – مشکی – مشکی سبزو زرد – آبی – قهوه‌ای – مشکی – مشکی
شش سیم شش سیم مشکی و روی آن‌ها شماره گذاری شده است سبزو زرد – آبی – قهوه‌ای – بقیه هم مشکی بوده و شماره گذاری شده است.

کلام پایانی
در این مقاله به معرفی تعدادی از مهم‌ترین علائم اختصاری کابل اعلام حریق و سایر انواع کابل‌ها پرداختیم ضمنا سعی کردیم با معرفی چندین کابل به عنوان نمونه؛ پر مصرف‌ترین نشانه‌های درج شده بر روی بدنه این محصولات را با ذکر توضیحات بررسی کنیم. لازم به ذکر است با دانستن این اطلاعات و آشنایی با این کدها و علائم اختصاری؛ هر شخصی قادر است به سهولت و حتی با یک نگاه از جنس کابل، همه اجزای به کار گرفته شده در آن و به تبع آن نوع مصرف یا تناسب آن برای نوع مصرف؛ اطلاعات کافی را به دست آورد. در ضمن بایستی یک توجه ویژه نسبت به انتخاب کابل‌های اعلام حریق معطوف داشت از این نظر که به لحاظ حساسیت مکان‌های مورد مصرف؛ استفاده از کابل‌های اعلام حریق استاندارد و ایمن بسیار حائز اهمیت ویژه است.

اشتراک گذاری
علائم اختصاری کابل اعلام حریق
فهرست مطالب