کابل‌ های مقاوم در برابر آتش و حرارت

فهرست مطالب
کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت

کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت نوعی کابل نسوز سیلیکونی است که از یک یا چند رشته تشکیل می‌شود و مقاومت خوبی در برابر دمای بالا دارد. این کابل‌ها توانایی تحمل مقدار دمای مشخص در برابر حرارت مستقیم را در مدت زمان مشخصی دارند. از کابل‌های نسوز در اکثر سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق و مناطق و ساختمان‌هایی که از نظر انتقال اطلاعات حساسیت بالایی دارند و همچنین مکان‌های پرتردد استفاده می‌شود.
کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت کاربردهای مختلفی دارند؛ به عنوان مثال، کابل نسوز اعلام حریق اعلانات و سیگنال‌های مرتبط با آتش سوزی را برای سیستم اطفاء حریق ارسال می‌کند و سیستم نیز آژیر و هشدارهای مخصوص را به صدا درآورده و اشخاص را از وجود آتش آگاه می‌سازد. در حال حاضر مهندسین و سازندگان ساختمان، ضروری است که از کابل‌های نسوز در پروژه‌های خود استفاه کنند. این کار باعث افزایش ایمنی مجموعه می‌گردد. در این مقاله به بررسی کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت و ویژگی‌های این کابل‌ها می‌پردازیم.

کابل مقاوم در برابر آتش و حرارت یک نمونه کابل برق از نوع کابل اعلام حریق است که قابلیت تحمل دمای بالا را دارد. کابل اعلام حریق بر مبنای دو فاکتور تقسیم‌بندی می‌شود: میزان درجه قابل تحمل و نوع روکش آن.
بعضی از کابل‌های اعلام حریق قابلیت تحمل حرارت تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد و بعضی دیگر قادرند دمای ۶۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند. کابل‌هایی که تحمل دمای بیشتری دارند، کابل‌های نسوز و مقاوم در برابر آتش هستند. این نوع از کابل‌ها به نام کابل نسوز نیز شناخته می‌شوند. کابل‌های مقاوم در برابرآتش و حرارت، دو، سه و چهار رشته بوده و در سطح مقطع‌های مختلف ارائه می‌شوند. کابل نسوز با روکش مشکی یا قرمز پوشیده شده است. این کابل‌ها در برابر اشعه‌هایی هم‌چون ازون، گاما و … نیز مقاوم هستند، برای خرید کابل و سیم نسوز سیلیکونی میتوانید با کارشناسان آگر سیلیکون در تماس باشید.

ویژگی کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت

ویژگی کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت

ویژگی و خصوصیات کابل نسوز بر اساس استانداردها متفاوت است. برخی از ویژگی‌های کابل ضدحریق به شرح زیر است:

  1. مقاوم در برابر دمای بالا: کابل نسوز با به کارگیری مواد مقاوم در برابر حرارت و آتش ساخته می‌شود که مقاومت بالایی در مقابل حرارت بالا و آتش از خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال، در ساختار بعضی از کابل‌های اعلام حریق از فویل ضدآتش و پوشش‌های مقاوم در برابرآتش استفاده شده که در موقع بروز آتش‌سوزی قادرند داده‌ها را در مدت زمان طولانی‌تر انتقال دهند.
  2. کاهش دود و سموم: کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت به طور معمول با مواد ویژه‌ای ساخته می‌شوندکه در زمان آتش‌سوزی دود و سموم تولید نمی‌کنند و موجب کاهش احتمال ایجاد مسمومیت می‌شوند.
  3. کاهش خطرات الکتریکی: این کابل‌ها پوشش مخصوصی دارندکه امکان کاهش خطراتی مثل قوس الکتریکی را دارند.
  4. پایداری مکانیکی: کابل‌های نسوز دارای پایداری مکانیکی زیادی برای مقاومت در برابر فشار و کشش و ضربه هستند. این کابل‌ها همچنین انعطاف‌پذیری بالایی هم دارند.

🔥  مشاوره رایگان با کارشناسان آگر سیلیکون جهت انتخابی مطمئن 🔥

۰۹۱۲۱۲۱۳۲۶۵ 📞  ۰۹۱۲۶۹۳۱۳۶۴ 📞   ۰۲۱۳۳۹۰۸۵۱۰ 📞

انواع کابل‌های مقاوم در برابر حریق

این کابل‌ها در انواع مختلفی به بازار ارائه می‌شوند. در ادامه به برخی از انواع کابل‌های مقاوم در برابرآتش و حرارت می‌پردازیم:

  1. کابل نسوز دوروکش بافت: این سیم نسوز، در برابر گرما مقاومت بالایی دارند و به این علت در ساختار سیستم‌هایی مثل ترموکوبل استفاده می‌شوند.
  2. کابل جرقه‌زن: این سیم‌ها جریان‌های لحظه‌ای را به منبع احتراق می‌فرستند.
  3. کابل کنترل: این کابل‌ها برای ارسال فرمان در دستگاه‌های مادر استفاده می‌شوند.
  4. کابل اعلام حریق: این کابل‌ها در ساختار سیستم‌های اعلام حریق به کار برده می‌شوند. این نوع از سیم نسوز دارای روکشی از جنس سیلیکون است که به آن کابل سیلیکونی نسوز نیز می‌گویند.
  5. کابل قدرت: این کابل‌ها در تابلوهای توزیع یا نیروگاه‌ها به کار برده می‌شوند.
  6. کابل ابزار دقیق: این کابل‌ها در سیستم‌های پردازش داده نصب می‌شوند.

کاربرد کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت

استفاده از کابل‌های ضد حریق در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی، در کاهش خطرات ناشی از آتش‌سوزی اهمیت زیادی دارد. این کابل‌ها کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند برخی از این کاربردها عبارتند از:

  1. در سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق
  2. موتور خانه دفاتر، ساختمان‌های تجاری و اداری
  3. ساختمان‌ها و سوله‌های صنعتی
  4. بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی
  5. ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها
  6. جایگاه پمپ بنزین
  7. زیردریایی‌ها و سفینه‌ها
  8. ایستگاه‌های تولید برق
  9. مراکز پتروشیمی
  10. سایت‌های غنی‌سازی
  11. مترو و غیره

کاربرد کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت

ساختار کابل مقاوم در برابر آتش و حرارت

کابل‌های نسوز و مقاوم در برابر آتش و حرارت از چند قسمت تشکیل شده‌اند.
1. هادی: جنس هادی یا رسانای سیم نسوز، مس و قلع‌اندود است. هادی‌های مسی می‌توانند دمای بالا تحمل کنند.
2. نوار میکا: این کابل‌ها مجهز به یک نوع نوار از جنس میکا هستند. نوار میکا تا میزان زیادی از کابل در مقابل حرارت محافظت می‌کنند. در صورت آتش‌سوزی و زمانی که دما بالا می‌رود، نوار میکا مانع از بهم چسبیدن سیم‌های فاز و نول می‌شود تا اتصالی صورت نگیرد.
3. روکش: روکش استفاده شده در این کابل‌ها از جنس XLPE است. این روکش مقاومت بالایی در برابر حرارت و دمای بالا دارد. البته روکش‌های سیلیکونی و فایبرگلاس نیز برای مقاومت دمایی بیشتر، به کار گرفته می‌شوند.
4. شیلد: برخی از این کابل‌ها مجهز به نوعی شیلد هستند تا دریافت نویز آن‌ها به حداقل برسد. به این کابل‌ها کابل نسوز شیلددار گفته می‌شود. شیلد به‌صورت لایه‌ای بافت وار، بر روی هادی قرار می‌گیرد و مانع

کابل نسوز سیلیکونی

کابل‌های سیلیکونی نسوز، کابل‌هایی هستند که عایق کابل و همچنین روکش بیرونی کابل، عایقی از جنس ترکیب سیلیکون و پلاستیک Silicon Rubber ساخته شده‌اند. عنصر سیلیسیم شباهت بسیاری به فلز دارد و از قابلیت مقاومت بالا در برابر حرارت‌های زیاد و دمای زیر صفر درجه بهره می‌برد و مرغوب‌ترین عایق برای سیم‌ها و کابل‌های برق به حساب می‌آید. کابل‌ها و سیم نسوز سیلیکونی مقاومت خوبی در محدوده دمایی ۶۰- تا ۳۰۰+ درجه سانتی‌گراد از خود نشان می‌دهد.

ایمنی بیشتر با کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت

کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت علاوه بر ایجاد امنیت و ایمنی برای کاربران، باعث کاهش آسیب‌ها و خسارات مالی و محیطی ناشی از آتش‌سوزی می‌شود. به این نکته دقت کنیدکه مقاومت کابل مقاوم در برابر آتش، به این صورت نیست که تا ابد در مقابل شعلۀ مستقیم مقاوم بماند. این کابل‌ها قادرند در تماس با شعلۀ مستقیم آتش تا مدت زمان معین و تا دمای مشخصی مقاومت کنند. استفاده از این کابل‌ها در جوامع جهانی به شکلی است که استفاده از آن‌ها برای رعایت ایمنی، تبدیل به یک ضرورت گردیده است.

اشتراک گذاری
کابل‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت
فهرست مطالب