روکش کابل نسوز

فهرست مطالب
روکش کابل نسوز

روکش کابل نسوز از یک ماده ترکیبی به نام سیلیکون تهیه شده که دارای کارایی‌های مختلفی است. عملکرد درست تجهیزاتی که در ساختار آن‌ها روکش سیلیکونی وجود دارد، معمولا دمای منفی ۶۰ تا مثبت ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. دو روکش در کابل نسوز سیلیکونی وجود دارد که در واقع اولین روکش از جنس سیلیکون و دومین روکش از جنس فایبر گلاس ساخته می‌شود. این نوع کابل‌های دو روکشه در مقایسه با کابل‌های تک روکشه از تحمل دمایی بیشتری برخوردار هستند که معمولا تا مثبت ۷۵۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌تواند برسد. به طور اساسی به این کابل‌ها، کابل شیلد دار نیز گفته می‌شود و در صنایع مختلف برای مصارف و کاربردهای گوناگون آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. انواع مختلفی از شیلد از قبیل شیلد ترکیبی، شیلد نواری، شیلد بافت، شیلد بافت چند لایه و… را برای تولید این کابل‌ها به کار می‌گیرند. شیلد نواری قادر است کنترل و یا دفع انرژی الکتریسیته ساکنی که توسط امواج الکترومغناطیس ایجاد می‌شود را انجام دهد و در واقع به صورت ۱۰۰ درصدی کابل را پوشش می‌دهد. این در حالتی است که شیلدهای بافت از سیم‌های نازک به هم بافته شده تهیه می‌شود که مقاومت زیاد آن‌ها در برابر پارگی به دلیل انعطاف زیاد این کابل‌ها است. در مورد شیلد بافت چند لایه باید گفت که از دو یا سه لایه شیلد بافت برای داشتن حداکثر پوشش روی کابل به کار می‌رود و به طور معمول از یک پوشش نواری نازکتر استفاده می‌کنند و یک شیلد بافتی که دارای تراکم کمتری است برای داشتن پوشش انعطاف‌پذیر و بهتر به آن اضافه می‌گردد.

جنس روکش کابل نسوز

برای ساخت روکش کابل‌های نسوز، جنس سیلیکون را به کار می‌برند که در گروه شبه فلزات است و به صورت ترکیبی از سیلیسیوم یا Si تهیه شده است. تمام تجهیزات ساخته شده از سیلیکون، خاص بوده و مواد شیمیایی و فیزیکی که در آن‌ها وجود دارد، در طی زمان به تغییر و دگرگونی دچار نخواهد شد. کیفیت کابل‌های تهیه شده از سیلیکون زیاد است و با وجود مقاومت خوبی که در مقابل حرارت یا آتش‌سوزی از خود نشان می‌دهند می‌توان در مدت زمان طولانی، بدون نگرانی در مورد خراب شدن آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. یک مورد مهم و قابل توجه برای تعیین ویژگی سیلیکون، درصد خلوص استفاده شده از آن در سیم و کابل‌های نسوز است. سیلیکون به عنوان یک ترکیب مصنوعی معمولا در اشکال و کارکردهای متنوعی موجود است. طی تحقیقات صورت گرفته در مورد سیلیکون، این ماده دارای خواص شیمیایی و فیزیکی است که بیشتر از ۱۰ سال نیز بدون هیچ تغییری عملکرد درستی خواهند داشت. از جمله خصوصیات منحصر به فرد سیلیکون می‌توان مقاومت در برابر تابش شدید و مستقیم نور خورشید، مقاومت بالا در برابر رطوبت، سرما، گرما، انتشار شعله و… با ایجاد کمترین میزان دود و نبود گاز سمی هالوژن در آن اشاره کرد. در حقیقت از کابل نسوز برای جلوگیری از قطع شدن جریان عبوری از هادی سیم و کابل عبور در حین حریق است. با این وجود هادی به کار رفته در سیم و کابل نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

خرید روکش کابل نسوز

کابل روکش سیلیکونی نسوز مقاوم در برابر آتش

سیم و کابل نسوز در واقع از جمله تاسیسات مهم ساختمانی هستند که باید تا آخرین لحظه عملکرد درست خود را در شرایط اضطراری مثل آتش‌سوزی حفظ کرده و همیشه و در هر زمانی آماده به کار باشند. بنابراین استانداردهای ملی و بین‌المللی کابل و سیم ضد حریق را در زمان تهیه آن باید مورد توجه قرار داد. علت آن این است که درصد خلوص سیلیکون، میزان تحمل دما، ابعاد فیزیکی و شیمیایی، سایز سطح مقطع، میزان تحمل کشش به وسیله این استانداردها تعیین خواهد شد. برای سیم و کابل ضد آتش استاندارد ملی ایران تحت عنوان ISIRI و استانداردهای بین‌المللی تحت عنوان IEC در نظر گرفته شده است. مقاومت عایق سیلیکونی کابل نسوز در مقابل هوازدگی، روغن و حلال بالا بوده و انعطاف‌پذیری آن نیز زیاد است. کابل‌های نسوز دارای روکش سیلیکونی عملکرد خیلی خوبی را در شرایطی که انعطاف‌پذیری به عنوان یک عنصر مهم به حساب می‌آید، به نمایش خواهد گذاشت. مقاومت مکانیکی عایق لاستیکی سیلیکون نسبت به بیشتر الاستومری دیگر کمتر است، ولی برای جبران این مورد و در واقع افزایش مقاومت مکانیکی آن‌ها، یک الیاف شیشه‌ای یا فایبرگلاس و وارنیش سیلیکونی را به آن می‌توان اضافه کرد. برای اینکه کابل روکش نسوز سیلیکونی مقاوم در برابر آتش در زمان آتش‌سوزی کارکرد مناسبی برای حفظ یکپارچگی مدار از خود نشان دهد، عایق لاستیکی سیلیکون از ماهیت معدنی برخوردار شده است. کابل‌های نسوز سیلیکونی LSFOH بوده و در شرایط آتش‌سوزی کمترین میزان دود را دارند. کار اطفاء حریق آتش نشان‌ها در صورت قطعی جریان عبوری، با مشکل مواجه می‌شود، با وجود ترکیبات خاص در کابل نسوز سیلیکونی، از قطعی جریان تا حدود ۳ ساعت جلوگیری می‌کند. بنابراین این کابل در شرایط حساس محیط برای کاهش آسیب‌های احتمالی و راحتی کار اطفاء حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روکش کابل نسوز

سخن نهایی

آگر سیلیکون ارائه دهنده انواع روکش کابل نسوز است در هنگام خرید هر نمونه از این روکش ها باید به شفافیت ظاهری و… آن توجه کنید. زمانی که این موارد گفته شده کاملا استاندارد باشند، قیمتی که توسط فروشنده ارائه می‌شود کاملا قابل توجیه است و نمی‌توان خلاف آن را اثبات کرد. محصولات ارائه شده توسط آگر سیلیکون تماما باکیفیت هستند و قیمت مناسبی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

انتشار در تاریخ 26 آبان 1401

اشتراک گذاری
روکش کابل نسوز
فهرست مطالب