سیم نسوز دو روکش

فهرست مطالب
سیم نسوز دو روکش

سیم‌ نسوز دو روکش عموما از انواع سیم‌های نسوز و ضد حریق با روکشی از جنس سیلیکون هستند؛ این سیم‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که نسبت به دمای بالا، حرارت‌های فوق العاده زیاد و حریق در مکان‌های مورد استفاده بسیار مقاوم و ایمن باشند و قابلیت پایداری بالایی از خود نشان دهند؛ بنابراین با این ویژگی‌های خاص و کاربردی خود در واقع جز دسته سیم‌های ایمنی محسوب می‌شوند. سیم نسوز سیلیکونی دو روکش همین‌طور نسبت به صدمات مکانیکی و فیزیکی مثل بریدگی، تحت فشار قرار گرفتن یا له شدگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد؛ از این رو این سیم‌ها در بعضی از مناطق حساس ساختمان‌ها و به طور عمده در صنایع خاص کاربرد فراوانی دارند.

خصوصیات و ویژگی‌های سیم نسوز دو روکش

سیم نسوز دو روکش اغلب شامل یک روکش سیلیکونی و یک روکش ابریشمی یا ساخته شده از فایبرگلاس است؛ از این نظر قابلیت تحمل دمایی این سیم گاهی تا دمای حدود ۷۵۰ درجه سانتی گراد هم می‌رسد؛ لازم به ذکر است که قسمت روکش که در برگیرنده قسمت هادی سیم است؛ مانع از نشت جریان برق به اطراف می‌شود. قسمت هادی یا بخش رسانا در سیم نسوز دو روکش؛ مس یا آلومینیوم است که خاصیت رسانایی مس از آلومینیوم بیشتر است ولی مس فلز گران‌تری است و بنابراین سیم‌های ساخته شده از مس هم گران‌تر هستند و همچنین در برابر خوردگی و فرسایش مقاوم هستند. اما در مقابل آن سیم‌های ساخته شده از آلومینیوم وزن سبک‌تری دارند و دارای قیمت پایین‌تری هستند ولی خاصیت رسانایی آن‌ها کم‌تر است و در مقابل خوردگی و فرسایش به اندازه مس مقاوم و پایدار نیستند.

⭐⭐⭐⭐⭐

با یک مشاوره رایگان با کارشناسان آگر سیلیکون بهترین گزینه را انتخاب کنید!

۰۹۱۲۱۲۱۳۲۶۵ – ۰۹۱۲۶۹۳۱۳۶۴  – ۰۲۱۳۳۹۰۸۵۱۰

⭐⭐⭐⭐⭐

سیم‌های نسوز دو روکش غالبا بدون هالوژن و کم دود هستند و بنابراین در محیط زیست آلودگی کم‌تری از خود به جا می‌گذارند و در واقع دارای قدرت سازگاری بیشتری با طبیعت هستند. بر همین اساس؛ این ویژگی‌های فیزیکی باعث شده است که کاربری سیم‌های نسوز به ویژه سیم‌های نسوز دو روکش در صنایع حساس، هیترهای برقی، کوره‌ها، اجاق‌ها، سیستم‎‌های روشنایی و دکل‌های نفتی به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داشته باشد. تنها مشکل لاینحلی که سیم‌های نسوز سیلیکونی دو روکش دارند، روکش‌های سیلیکون این سیم‌هاست؛ از این جهت که سیلیکون تقریبا در طبیعت غیر قابل تجزیه است و می‌تواند مدت‌های مدیدی باقی بماند.

خصوصیات و ویژگی‌های سیم نسوز دو روکش

سیم‌های نسوز دو روکش به دلیل عایق‌بندی خاص ساختمان خود؛ دارای مقاومت بیش از اندازه‌ایی در برابر افزایش دما و آتش‌سوزی هستند، این سیم‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که در زمان سوختن از خود گاز سمی متصاعد نمی‌کنند و در برابر تغییرات دمایی محیطی تحمل و مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و عموما قادر به تحمل تغییرات دمایی از ۶۰ درجه سانتی گراد تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد هستند.

از دیگر ویژگی‌های مثبت این سیم‌های نسوز دو روکش؛ می‌توان به انعطاف‌پذیری فوق العاده در این سیم‌ها اشاره کرد که امکان کاربری آن‌ها را در مناطق خاص و در صنایع گوناگون افزایش می‌دهد. ضمنا بایستی توجه داشت که ساختمان این سیم‌ها به دلیل مجهز بودن به دو روکش در برابر تیزی و بریدگی هم تا حد زیادی مصون از آسیب است. از دیگر مزایای این سیم‌ها می‌توان به مقاومت بالای این سیم‌ها در برابر اشعه‌های مضر اشاره کرد؛ بر این اساس تشعشعات مضر ناشی از سوختن در محیط؛ نمی‌توانند بر روی این سیم‌ها تاثیر سوئی داشته باشند. ضمنا به دلیل استفاده از سیلیکون در ساختمان این سیم‌ها؛ میزان مقاومت این سیم‌ها در برابر عوامل فرساینده و حتی نفوذ یا گسترش عوامل قارچی و باکتریایی بسیار قابل توجه است.

کاربرد و موارد استفاده از سیم نسوز دو روکش

عمده موارد استفاده از سیم نسوز دو روکش در مناطقی است که مدار جریان برق در معرض تحمل دمای بسیار بالایی قرار داشته باشد یا امکان و احتمال وقوع حوادثی مانند آتش سوزی در آن مناطق زیاد باشد. عموما در مکان‌هایی که امکان استفاده از سیم‌های معمولی میسر نباشد؛ لازم است که از سیم‌های نسوز یا سیم‌های نسوز دو روکش که خاصیت مقاومت قوی‌تری دارند بهره گرفت. این مکان‌های خاص شامل کارگاه‌های صنعتی، تاسیسات برقی و صنایع حساس هستند. علاوه بر مقاومت در برابر دما و حرارت بالا، همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد این سیم‌ها در مقابل زنگ زدگی، رطوبت و ضربات فیزیکی هم بسیار مقاوم و پایدار هستند.

ضمنا از این سیم‌های نسوز دو روکش در ساختمان وسایل خانگی مانند هیترهای تابشی، پلوپزها و ماکروویو و سایر وسایل برقی حرارتی خانگی استفاده شده است تا قابلیت تحمل حرارتی بالایی داشته باشند. لازم به ذکر است که دسته دیگری از این سیم‌ها هستند که بسیار مقاوم‌تر بوده و خاصیت پایدارتری در شرایط بحرانی دارا هستند که از آن‌ها منحصرا در ساختمان تجهیزات اعلان حریق استفاده می‌شود؛ این دسته از سیم‌ها در صنایع مختلف؛ منحصرا به نام سیم‌های ضد حریق شهرت پیدا کرده‌اند.

کاربرد و موارد استفاده از سیم نسوز دو روکش

نکات خرید و قیمت و جمع‌بندی

انتخاب و خرید سیم یا کابل مناسب؛ به دلیل حساسیت این محصولات از اهمیت فوق العاده‌ایی برخوردار است؛ به گونه‌ایی که در انتخاب و تهیه سیم و کابل بایستی به عنوان اولین فاکتور به نوع کاربری و محل استفاده از آن دقت فراوان به خرج داد؛ به این دلیل که در بسیاری از اوقات این سیم‌ها یا کابل‌های مورد استفاده به جای خاصیت ضد آتش سوزی؛ خود باعث ایجاد و صدور آتش سوزی در محیط شده‌اند و باعث ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیری گشته‌اند. از همین رو در خرید سیم و کابل بایستی ابتدا به کارخانه یا محل تولید سیم توجه خاص داشت و به جهت جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر آتی؛ عموما و به ویژه در این مورد خاص کیفیت محصول را فدای قیمت اولیه نکرد.

متاسفانه امروزه در بسیاری از محصولات تولیدی برای کاستن از قیمت تمام شده اولیه؛ از کیفیت محصول از طریق کاهش میزان ماده اولیه یا تنزل کیفیت ماده اولیه مصرفی می‌کاهند و همین عامل ممکن است باعث ترغیب خریداران برای خرید، بدون توجه به کیفیت محصول شود که صدمات و خسارات جبران ناپذیر بعدی را به دلیل حساسیت این محصول در پی خواهد داشت. به هنگام خرید و ثبت سفارش سیم نسوز دو روکش؛ به دلیل نوسانات قیمت محصولات در بازار؛ به منظور خرید بهینه بهتر است که از طریق مراکز عرضه این محصولات و یا تارنماهای فروشگاهی استعلام قیمت بگیرید و سپس اقدام به خرید نمایید.

اشتراک گذاری
سیم نسوز دو روکش
فهرست مطالب